پرتال روانشناسی | سبک زندگی و مرکز خرید

banner ads banner ads banner ads

خوش بینی | راهکار افزایش خوش بینی در زندگی

خوش بینی از جمله ویژگی‌های فردی است که نقش مهمی در سبک زندگی و سلامت روان افراد ایفا می‌کند. افراد خوش بین معمولاً در سخت‌ترین شرایط نیز می‌توانند روزنه امیدی پیدا کرده و برای فردایی بهتر تلاش کنند. این روحیه باعث می‌شود که در طول زندگی کمتر تحت فشار قرار بگیرند و بتوانند آزادانه‌تر و معقولانه‌تر تصمیم بگیرند. روش‌های مختلفی وجود دارد که با بهره بردن از آن‌ها می‌توانید خوش بینی را در خود افزایش دهید. اگر می‌خواهید در مورد خوش بینی، تأثیرات و راه‌های افزایش آن اطلاعات بیشتری به دست بیاورید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

خوش بینی و تأثیرات آن

محققان علوم رفتاری سال‌هاست که در زمینه جهان بینی خوش بینانه و بدبینانه تحقیق می‌کنند. نتایج تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که خوش بینی می‌تواند تأثیرات مثبت متعددی در زندگی داشته باشد که ما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

 

برخورداری از سلامت عمومی بالاتر

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد خوش بین معمولاً کمتر در معرض آسیب‌های جسمانی قرار دارند و از سلامتی بالاتری برخوردار هستند. برای مثال افراد بدبین 50 درصد بیشتر از افراد خوش بین به بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا شده و در مبارزه با سرطان به احتمال بیشتری با شکست مواجه می‌شوند. همچنین میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی و مرگ و میر زودرس نیز در افراد بدبین بیشتر دیده می‌شود.

داشتن عملکرد بالاتر از تاثیرات خوش بینی در زندگی

روانشناسی به نام سلیگمن جهان بینی اعضای تیم‌های ورزشی را مورد ارزیابی قرار داد. او پس از تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که به دست آورد به این نتیجه رسید که تیم‌هایی که بازیکنان خوش بین‌تری دارند هم‌افزایی بیشتری داشته و عملکرد بالاتری نیز دارند.

مطالعه دیگری که در همین راستا انجام شده است نشان می‌دهد شناگرانی که دیدگاه بدبینانه‌ای دارند و فکرمی‌کنند عملکردشان از آنچه که باید باشد بدتر بوده اغلب در آینده نیز عملکرد ضعیف‌تری دارند. در حالی که شناگران خوش بین با این آسیب‌پذیری مواجه نیستند و حتی در صورتی که نتوانند در حال حاضر عملکرد خوبی داشته باشند می‌توانند در آینده نقص خود را جبران کنند.

افزایش مقاومت و سرسختی

افراد خوش بین نسبت به انسان‌های بدبین به سادگی تسلیم وقایع ناگوار نمی‌شوند. این امر باعث می‌شود که پشتکار و تلاش بیشتری از خود نشان داده و احتمال موفقیت آن‌ها افزایش یابد. در واقع خوش بینی با افزایش سرسختی و مقاومت به افراد کمک می‌کند تا بتوانند در شرایط دشوار دوام بیاورند و عملکرد خود را حفظ کنند.

سلامت هیجانی بیشتر از تاثیرات خوش بینی در زندگی

خوش بینی می‌تواند تا حد زیادی روی سلامت روان و افزایش هیجانات مثبت افراد تأثیرگذار باشد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده بر این مسئله صحه می‌گذارند. برای مثال در مطالعه‌ای که روی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی انجام شد، نتایج نشان داد که دریافت درمان شناختی رفتاری تأثیرات بلندمدت تری نسبت به درمان‌های دارویی ایجاد کرده و ثبات هیجانی بیشتری را به همراه می‌آورد چرا که در این درمان به اصلاح تحریفات شناختی بیماران پرداخته می‌شود و میزان بدبینی آن‌ها به این وسیله کاهش می‌یابد. در نتیجه می‌توان گفت که افزایش روحیه خوش بینی می‌تواند به افراد کمک کند تا بتوانند سلامت روان خود را ارتقا داده و به وضعیت مناسب‌تری دست یابند.

افزایش طول عمر

مطالعات طولی مختلفی که در زمینه طول عمر انجام شده است نشان می‌دهد که انسان‌های خوش بین اغلب عمر طولانی‌تری نسبت به افراد بدبین دارند. برای مثال تحقیقاتی که روی بیماران مبتلا به سرطان انجام شده است نشان می‌دهد که آن دسته از بیمارانی که دیدگاه خوش‌بینانه‌تری نسبت به زندگی داشتند اغلب به نتایج درمانی بهتری دست یافتند و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز در آن‌ها کمتر بوده است.

کاهش استرس از تاثیرات خوش بینی در زندگی

افراد خوش بین نسبت به انسان‌های بدبین و واقع بین استرس کمتری را در طول زندگی تجربه می‌کنند چرا که این افراد اغلب به توانایی‌های خود اطمینان دارند و به همین خاطر مطمئن هستند که در آینده اتفاقات خوبی برای آن‌ها رخ خواهد داد. آن‌ها معمولاً به مشکلات به عنوان یک اتفاق جزئی نگاه می‌کنند اما رویدادهای مثبت را گواهی برای اتفاق‌های مثبت بعدی قلمداد می‌کنند. این انتظارات مثبت باعث می‌شود که کمتر تحت تأثیر استرس‌های روزمره قرار بگیرند و بتوانند به شیوه آسان‌تری با اوضاع سازگار شوند.

 

 

راه‌های افزایش خوش بینی

بر اساس فواید و تأثیرات مثبتی که در مورد خوش بینی گفته شد شاید این سؤال برای بسیاری از مخاطبان پیش بیاید که چگونه می‌توان میزان خوش بینی را در خود تقویت کرد. ما در ادامه به چند راهکار مؤثر در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

روی نقاط مثبت خود تمرکز کنید

هیچ انسانی کامل نیست بلکه همه افراد در زندگی خود نقاط قوت و ضعف مختلفی دارند اما برای آنکه بتوانید همواره در زندگی خود رو به جلو حرکت کنید و در عین حال دیدگاه مثبتی به زندگی خود داشته باشید لازم است که با افزایش خودآگاهی در مورد نقاط قوت خود بینش بیشتری به دست بیاورید و به جای تمرکز بر نقاط ضعف روی توانایی‌هایتان تمرکز کنید تا بتوانید هر روز در جهت تقویت آن‌ها تلاش کرده و برای پیشرفت خود کاری انجام دهید.

در مورد رویدادهای مثبت آینده تصویرسازی ذهنی داشته باشید

وقتی که شما انجام کاری را تصور می‌کنید همان بخش‌هایی از مغز که در انجام واقعی آن کارها فعال می‌شوند شروع به فعالیت می‌کنند. در نتیجه تصویرسازی ذهنی در مورد اعمال و رویدادهای مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا حقیقتاً هیجانات مثبتی را در خود ایجاد کرده و ذهنتان را نیز برای دست‌یابی به اهداف آینده آماده نگه دارید.

همواره به یاد داشته باشید که فردا روز دیگری است

همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که هیچ زمانی فرصت‌های شما به پایان نمی‌رسند و تا زمانی که شما امیدوار باشید می‌توانید فردای بهتری را برای خود بسازید. در نتیجه اگر امروز با شکست مواجه شدید به این فکر کنید که چه زمینه‌های دیگری برای موفقیتتان وجود دارد. توجه داشته باشید که هر انسانی توانایی‌های منحصر به فرد خود را دارد که اگر به درستی کشف شود می‌تواند او را به موفقیت برساند. در نتیجه شکست‌های امروز تنها نتیجه شناخته نشدن استعدادهای شما و پرورش نیافتن آن‌هاست.

گفت‌وگوهای درونی خود را بهبود ببخشید

ما در هر لحظه در ذهنمان در حال گفت‌وگو با خود هستیم. اگر این گفت‌وگوی درونی سرشار از موارد منفی و ناامید کننده باشد در زندگی روزمره ما نیز تأثیر گذاشته و از ما یک فرد بدبین می‌سازد. از آنجایی که افکار و مکالمات درون ذهن ما به طور خود آیند و غیرعمد به وجود می‌آیند در بسیاری از مواقع ما نسبت به آن‌ها آگاهی نداریم و متوجه تأثیرات منفی آن‌ها نیستیم. به همین خاطر لازم است که برای پرورش خوش بینی در خود توجه بیشتری به این افکار داشته باشید و در جهت اصلاح آن بکوشید.

 

 

سؤالات متداول

- آیا افراد بدبین می‌توانند به مرور زمان تغییر کرده و به فردی خوش بین تبدیل شوند؟

ما نمی‌توانیم از انسان‌ها انتظار داشته باشیم که به طور کل تغییر کرده و در واقع به نوعی زیر و رو شوند. به همین خاطر اگر فردی به نوعی بدبینی افراطی مبتلا باشد تغییر او بسیار آهسته‌تر و اندک صورت خواهد گرفت. اگر این بدبینی بسیار بیمارگون باشد و فرد به اختلال شخصیتی پارانوئید دچار باشد برای تغییر به دریافت درمان‌های تخصصی و طولانی مدت نیاز دارد. با این حال هرچقدر که شدت بدبینی کمتر باشد تغییر با سهولت بیشتری امکان پذیر خواهد بود و با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

 

منبع: honarehzendegi

بازنشر : روانشناسی برتر

 

محبوب کن - فیس نما

دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها

Code Center