پرتال روانشناسی | سبک زندگی و مرکز خرید

banner ads banner ads banner ads

قضاوت | پیشگیری از زود قضاوت کردن

چطور زود قضاوت نکنیم ؟

قضاوت کردن به‌نوبه خود رفتار بدی نیست بلکه یکی از فرآیندهای عالی ذهن انسان محسوب می‌شود. اما هنگامی‌که قضاوت عجولانه و بدون تفکر کافی صورت بگیرد می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی برای فرد داشته باشد چراکه افراد بر اساس قضاوت‌های خود در زندگی دست به عمل می‌زنند. در نتیجه قضاوت نادرست به چرخه نادرستی از اعمال، افکار و احساسات می‌انجامد. اگر به دنبال این هستید که از قضاوت زودهنگام پیشگیری کنید، در ادامه این مطلب راهکارهایی در این زمینه ارائه داده‌ایم که مطالعه آن می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

راهکارهایی برای پیش‌گیری از زود قضاوت کردن

قضاوت همراه با تأمل و تفکر برای بسیاری از افراد آسان نیست. ویژگی‌هایی نظیر تکانشگری باعث می‌شود که افراد نتوانند پیش از قضاوت کردن اندکی صبر کنند. با توجه به پیامدهای ناخوشایندی که زود قضاوت کردن برای خود فرد و دیگران به همراه می‌آورد باید به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از آن باشیم. در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره خواهیم کرد.

چطور زود قضاوت نکنیم | از تمرین‌های ذهن آگاهی استفاده کنید

ذهن آگاهی مهارتی است که به شما کمک می‌کند که با هوشیاری بیشتری در لحظه حضور داشته باشید. در حقیقت به کمک ذهن آگاهی شما می‌توانید به جای اینکه دائماً در ذهنتان زندگی کنید،  به طور عمیق‌تری با محیط پیرامونی خود ارتباط برقرار کنید. هر چقدر آگاهی شما از وقایع اطرافتان بیشتر می‌شود احتمال قضاوت سریع و اشتباه نیز کاهش پیدا می‌کند.

هنگامی که در موقعیت‌های چالش برانگیز قرار می‌گیرید، تلاش کنید مهارت ذهن آگاهی خود را حفظ کنید تا تماس بیشتری با واقعیت‌های پیرامون خود داشته باشید. برای این کار می‌توانید قبل از قضاوت و تصمیم‌گیری نفس‌های عمیقی بکشید و تلاش کنید با تمام حواس پنجگانه خود با محیط ارتباط برقرار کنید و ببینید آیا می‌توانید از دریچه دیگری به موضوع نگاه کنید یا خیر؟ 

 

چطور زود قضاوت نکنیم | برچسب زدن را کنار بگذارید

بسیاری از قضاوت‌های زودهنگام با برچسب زدن به دیگران همراه است. برای مثال هنگامی که ما با فردی برخورد می‌کنیم که وظایفش را به خوبی انجام نداده است، ممکن است به او برچسب بی‌مسئولیت بزنیم.

این برچسب‌ها معمولا نشان دهنده قضاوت‌های زودهنگام هستند چراکه ما با قرار گرفتن در یک شرایط جزئی نسبتی کلی به فرد می‌دهیم. این مسئله نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم ارزیابی درستی از موقعیت به عمل بیاوریم و علت‌های رفتار اشتباه را به درستی بررسی کنیم.

برای اینکه بتوانید دست از زود قضاوت کردن بردارید، تلاش کنید تا استفاده از برچسب‌ها را کنار بگذارید و با ذهنیت بی‌طرف‌تری در چالش‌ها و موقعیت‌های دشوار با دیگران برخورد کنید.

 

چطور زود قضاوت نکنیم | تحریف‌های شناختی خود را بشناسید

همه افراد در هر لحظه و هر موقعیت در حال فکر کردن هستند. در واقع ما با قرار گرفتن در هر شرایطی با یکسری افکار خودکار مواجه می‌شویم که در ذهن ما می‌چرخند. این افکار خودکار در شکل‌گیری احساسات مثبت و منفی ما نقش اساسی دارند. ذهن انسان گاهی در افکار خود دچار لغزش‌هایی می‌شود که به آن‌ها تحریف‌های شناختی می‌گوییم. تحریف‌های شناختی با شکل دادن سبک نادرستی از تفکر منجر به قضاوت‌های نادرست و در نتیجه اعمال و احساسات نادرستی می‌شود.

یکی از مهم‌ترین تحریف‌های شناختی که در این زمینه بسیار اثرگذار است، شخصی‌سازی است. در شخصی‌سازی افراد هر مخالفتی را با عقاید و نظراتشان را به معنی مخالفت با کلیت وجود خود می‌دانند و فکر می‌کنند این مخالفت‌ها شخصیت آن‌ها را زیر سؤال می‌برد. برای اصلاح این تحریف شناختی لازم است که شما  از وجود آن در ذهن خودآگاه باشید و ببینید در چه موقعیت‌هایی بیشتر به این فکر دچار می‌شوید. تلاش کنید تا گزینه‌های مثبت و واقع گرایانه‌تری را جایگزین این تحریف شناختی کنید. با شناسایی تحریف‌های شناختی خود می‌توانید پاسخی برای سوال چطور زود قضاوت نکنیم؟ داشته باشید.

 

هیجاناتتان را مدیریت کنید

میزانی که شما می‌توانید هیجاناتتان را کنترل کنید در پیش‌گیری از قضاوت زودهنگام تأثیر بسیار زیادی دارد زیرا بسیاری از قضاوت‌های عجولانه در اثر ناتوانی در مدیریت هیجانات منفی رخ می‌دهند. هنگامی که شما به شدت عصبانی یا مضطرب هستید، بیشتر احتمال دارد که ذهن شما در پردازش موقعیت دچار اشتباه شود. به همین دلیل لازم است که مهارت‌های کنترل هیجانی نظیر کنترل خشم و مهارت‌های مقابله با استرس را بیاموزید و در موقعیت‌های گوناگون آن‌ها را تمرین کنید تا بتوانید پاسخی برای سوال چطور زود قضاوت نکنیم بیان کنید.

در صورتی که ناتوانی در کنترل هیجان برای شما زیاد دردسرساز می‌شود و شما مشکلات زیادی را در این باره تجربه می‌کنید، ترجیحاً برای رفع این مسئله لازم است که به یک روانشناس مراجعه کنید.

 

منبع: honarehzendegi

بازنشر : روانشناسی برتر

 

محبوب کن - فیس نما

دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها

Code Center