پرتال روانشناسی | سبک زندگی و مرکز خرید

banner ads

عفونت ریه ناشی از کووید ۱۹ در این افراد شدید است

مطالعات اخیر محققان دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد سیگاری‌ها نسبت به افراد غیرسیگاری در برابر انواع عفونت‌های ویروسی آسیب‌پذیرترند و آسیب‌های ریوی ناشی از ویروس جدید کرونا در این افراد شدیدتر است.

 

به گزارش بهداشت نیوز:  مطالعات قبلی نیز تاثیر سیگار عادی و الکترونیکی را بر شدت عوارض کووید ۱۹ بر ریه اثبات کردند؛ با این حال محققان دانشگاه تگزاس مطالعات جامع‌تری را در این زمینه و ارتباط آن با بیماری‌های سیستم عصبی انجام دادند.

این مطالعه نشان می‌دهد عوارض کووید ۱۹ بر مغز بسیار شدید است و می‌تواند عوارضی از جمله سکته مغزی به همراه داشته باشد. سکته مغزی در این حالت ناشی از انسداد شریان‌های اصلی تامین‌کننده خون مانند کاروتید است.

در ادامه این مطالعه آمده است افراد سیگاری و به طور کلی افرادی که در معرض دود دخانیات قرار دارند، در برابر انواع عفونت‌های ویروسی و باکتریایی آسیب‌پذیرتر هستند. از آنجایی که در یک مقاله در سال ۲۰۰۶ مضرات قلیان به اندازه سیگار برآورد شد، می‌توان نتیجه گرفت این افراد نیز در معرض خطر هستند.

تمرکز این مطالعه روی نقش سیگار و دخانیات در اختلالات مغزی افرادی است که در معرض ویروس کووید ۱۹ قرار می‌گیرند. در این مطالعه آمده است کووید ۱۹ به طور همزمان به سیستم تنفسی و عروقی حمله می‌کند.

در بدن انسان حدود ۱۳ فاکتور انعقادی خون وجود دارد که در صورت مواجهه با کمبود اکسیژن، افزایش می‌یابند. زمانی که فردی سیگار می‌کشد، میزان اکسیژن بافت کاهش یافته و به دنبال آن فاکتورهای انعقادی زیاد می شوند.

همین اتفاق در زمان ابتلا به کووید ۱۹ رخ می‌دهد و یک پروتئین انعقادی به نام von Wellebrand Factor افزایش می‌یابد و باعث چسبندگی پلاکت‌ها می‌شود. با افزایش پروتئین‌های انعقادی، احتمال ایجاد لخته و به تبع آن بروز سکته مغزی افزایش می‌یابد. این حالت در بیماران سیگاری به مراتب شدیدتر است.

محققان هشدار می‌دهند علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی و راهکارهایی مانند استفاده از ماسک، حفظ سلامتی کلی بدن و اجتناب از عوامل خطرزا مانند سیگار ضروری است.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

منبع: ایرنا

روانشناسی برتر
محبوب کن - فیس نما

دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها

Code Center